شاید در باشگاه ها شاهده 2 دوچرخه متفاوت بوده اید. برخی ایستاده و برخی نشسته طراحی شدند. اما تفاوت دوچرخه ثابت ایستاده و نشسته چیست؟ برای آشنایی بهتر با این 2 دوچرخه با هایپرجیم همراه باشید.

دوچرخه ثابت ایستاده (Spinning Bike)

این نوع دوچرخه ها ساختاری شبیه به دوچرخه های عادی که همه روزه شاهد رفت و آمد آنها در سطح شهر وجود دارند هستند. در این نوع دستگاه ورزشکار فرم بدنی تقریبا عمود دارد و حالت کمر تقریبا صاف است. برخی از این  دوچرخه ثابت دارای زین و برخی دیگر زین ندارند. استفاده از این دستگاه در حالت ایستاده (بدون نشستن روی زین) باعث افزایش می زیان کالری سوزی می شود.

نوع ایستاده بدون زین این دوچرخه ها تقریبا شبیه دستگاه الیپتیکال (اسکی فضایی) است. درگیری عضلانی حین استفاده از این دستگاه تقریبا شامل بالاتنه و هم پایین تنه است. استفاده از این دوچرخه از نوع نشسته آن سخت تر ول فعالیت یا میزان کالری سوزی بیشتر است.

دوچرخه ثابت نشسته (Recumbent Bike)

این دستگاه طوری طراحی شده که پدال های آن تقریبا جلوتز از جایگاه نشستن قرار داشته باشد و ورزشکار هنگام استفاده احساس راحتی کند.

هر دو دستگاه ها هم می توانند دارای مانیتور (صفحه نمایش) و هم می توانند ساده بدون صفحه نمایش باشند.

تفاوت های این دو دوچرخه

این دستگاه ها هر یک به نوع خود عضلات هدف، سطح راحتی، توانایی و تعادل مختلفی برای ورزشکار های متفاوت و مختلفی طراحی شده اند و استفاده های مجزایی دارند.

·        دوچرخه های ثابت نشسته یا دراز کشیده (Recumbent Bikes)

صندلی یا زین این دوچرخه ها بدن را در حالتی آسوده و راحت قرار می دهد تا ورزشکار هنگام فعالیت در نواحی پشت (کمر) و مفاصل با مشکلی رو برو نشود. وضعیت قرارگیری بدن هم مانند نشستن روی مبلمان با پوشش مناسب است که این حس راحتی را به ورزشکار القا می کند. در بسیاری از انواع این دوچرخه تکیه گاه به صورت کمی خمیده به عقب طراحی شده اند.

ابعاد زین یا صندلی بزرگ تر است، تمرکز پشتیبانی راحتی جسمی دستگاه روی کمر است و قرارگیری پدال ها در قسمت جلوی دستگاه باعث تسهیل روند و راحتی ورزش می شود.

·        دوچرخه های ثابت ایستاده (Upright Bikes)

این دوچرخه ها شبیه دوچرخه های معمولی جاده یا کوهستان هستند. صندلی یا زین آنها بدون داشتن تکیه گاه است و هیچ پشتیبانی از ناحیه کمر نمی کند. اندازه زین و قرارگیری دسته دوچرخه باعث می شود تا کمر شیب ملایمی به سمت جلو داشته باشد؛ که این نکته شاید برای بعضی ورزشکاران امکان بروز مشکلاتی چون گرفتگی عضلات یا درد در ناحیه هایی که به آنها اشاره کردیم به وجود آورد.

  • قسمت انتهایی لگن (Tailbone Region)
  • شانه ها (Shoulder)
  • گردن (Neck)
  • دست ها (Arms)
  • مچ دست ها (Wrists)

اما افرادی به ندرت پیدا می شوند که با این نوع دوچرخه ها با مشکل مواجه می شوند.

دوچرخه  های ثابت ایستاده عضلات بیشتری درگیر خود می کنند. در حالی دوچرخه های ثابت نشسته فقط ورزشکار را در حالتی نشسته یا دراز کشیده بدون فعالیت قرار می دهد. به خاطر زاویه شیبی که برای تکیه گاه در نظر گرفته شده هیچ فشاری به عضلات شکم یا ستون فقرات وارد نمی شود و کمتر کسی به این موضوع دقت می کند.

استفاده معمولی از نوع نشسته آن فقط پایین تنه افراد را درگیر می کند. اگرچه به خاطر شیب این تکیه گاه افراد نیاز به گرفتن دسته های دوچرخه ندارند و می توانند به عنوان مثال از دمبل ها برای دیگر فعالیت ها حین استفاده از دوچرخه مشغول شوند.

اما در دوچرخه های ایستاده ورزشکاران هم مانند دوچرخه های شهری یا کوهستان می توانند هنگام ورزش بایستند و عضلات بیشتری درگیر کنند اما با این تفاوت که در حالت ایستاده بخاطر درگیر شدن عضلات بیشتر میزان کالری سوزی بیشتر است و همچنین عضلات بیشتری تقویت می شوند.

در دوچرخه های ایستاده بدن در حالت نشسته (از نوع زین دار) و ایستاده درگیری عضلانی وجود دارد. تغییر دادن وضعیت به حالت ایستاده باعث ایجاد تمرکز عضلانی روی گلوت ها (Gluts) و بازو ها بیشتر شود که همچنین به نوعی تمرین تمام بدنی به حساب می آید.

نکات مهم

ابتدا ورزشکاران باید قصد و نیت خود را از انجام تمرینات ورزشی با استفاده از این دستگاه مشخص کنند. چون با توجه به محدودیت های توانایی آنها یا ضعف های جسمانی هر یک از این 2 دوچرخه دارای مزایا و معایبی برایش شخص هستند.فروش دوچرخه ثابت باشگاهی توسط هایپرجیم انجام می شود. 

برای کسانی که مشکلات زانو، مچ پا، کمر یا شانه دارند بهتر است از دوچرخه ثابت نشسته استفاده کنند تا میزان آسیب بیشتر نشود و ورزشکاران دچار مشکل نگردند.

جمع آوری

در استفاده از دوچرخه  ثابت که دارای تفاوت هایی در طراحی آنها در نظر گرفته شده ابتدا هدف از استفاده دوچرخه مورد نظر را از پیش تعیین کنید. برای کسانی که دارای آسیب دیدگی یا ضعف جسمانی در برخی نواحی بدن هستند بهتر است از دوچرخه نشسته استفاده کرد و افرادی هم که به دنبال سوزاندن کالری بیشتر هستند از دوچرخه ایستاده استفاده کنند.

فروشگاه هایپرجیم

نمایشگاه و فروشگاه : 02166006000 - 02166005000 - 02166055079 

تماس با کارشناسان : عبدالحسینی  09122648409 حاجیلویی  09122108002

آدرس نمایشگاه و دفتر فروش : تهران خیابان آزادی به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 292
نمایش همه
علاقه مندی ها ()